SALE

Salg 50%

Salg 50%

Salg 50%

Salg 50%

Salg 50%

Salg 50%

Salg 50%

Salg 50%

Salg 50%

Salg 50%

Salg 50%

Salg 50%

TILBUD!

Personvernerklæring

Innledning

Dette kjøpet er regulert av denedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer overInternett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven,forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, ogdisse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengeligpå www.lovdata.no. Vilkårenei denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemterettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter forhandelen.Salgsbetingelsene er utarbeidet oganbefalt av Forbrukertilsynet. Foren bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veilederher.

1. Avtalen

Avtalen består av dissesalgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventueltsærskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går detsom særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikeliglovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt avrelevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende ogforbrukere.

2. Partene

Selger er Nordgard AS, og betegnes i detfølgende som  selger/selgeren.Kjøper er den forbrukeren som foretarbestillingen, og betegnes i det følgende som  kjøper/kjøperen.

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen ogtjenester i tilbudet er den totale prisen kjøper skal betale. Denne priseninkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selgerfør kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter nårkjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis dethar forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren ibestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annenpart innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fradet tidspunkt kjøperen signerer et tilbud. Betaling skjer ved 50% forskudd og 50%etter levering av produktene uavhengig av om kjøperen har benyttet seg atmonteringstilbud eller ikke.Dersom kjøperen bruker kredittkort ellerdebetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet vedbestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura, blir fakturaentil kjøperen utstedt ved godkjenning av tilbudet. Betalingsfristen fremgår avfakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale medetterfølgende faktura.

6. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, ellerhans representant, har overtatt tingen.Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår avbestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig oppholdog senest 45 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hoskjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene. Ved forsinketlevering som følge av forhold hos transportselskap, toll eller eksterne, stårikke Nordagard ASansvarlig for forsinkelser.

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper nårhan, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

8. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fraangrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk avangreretten innen 14 dager fra godkjenning av tilbudet. I fristen inkluderesalle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag ellerhøytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersommelding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for atangreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig(angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Vedkjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) ermottatt.

  • Selgeset abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer,løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.

  • Bestårkjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter sisteleveranse er mottatt.

9. Forsinkelse og manglende levering -kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår avbestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig oppholdog senest 45 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hoskjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene. Ved forsinketlevering som følge av forhold hos transportselskap, toll eller eksterne, stårikke Nordagard ASansvarlig for forsinkelser.

Dersom selgeren ikke leverer varen ellerleverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikkeskyldes kjøperen eller forhold på kjøperens eller Nordgard AS underentrepenørensside, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake,kreve oppfyllelse, heve avtalenog/eller kreve erstatning fraselgeren. Dette Ved krav om misligholdsbeføyelser børmeldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreveoppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom detforeligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersomoppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det ståri vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skullevanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreveoppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen påleveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen enrimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innentilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet. Dette forutsetter at informasjonen underpunk 6, 7, 8 og 9 ikke er omtvistet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpetumiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersomlevering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersomkjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristenforbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende forinngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tidetter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidttap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgerengodtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke medrimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, ellerovervunnet følgene av.

10. Mangel ved varen - kjøperensrettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varenmå kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blittoppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen.Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelenble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to åretter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å varevesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikkeskyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold tilreglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holdekjøpesummen tilbake,velge mellom retting og omlevering,kreve prisavslag,kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fraselgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skjeskriftlig.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å krevemangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsetteseg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volderselgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innenrimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn toavhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslagdersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdetmellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi imangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kanprisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet elleromlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

11. Selgerens rettigheter vedkjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler elleroppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldesselgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene iforbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varentilbake,kreve oppfyllelse avavtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning frakjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renterved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyrved uavhentede varer.

Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve atkjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rettdersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Selger kan heve avtalen dersom detforeligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold frakjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt.Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikkebetaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinketbetaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummeni henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etterforsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgåendevarsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyretter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentedeikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetaltevarer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekkeselgerens faktiske  utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyrkan ikke belastes kjøpere under 18  år.

12. Garanti

Garanti som gis av selgeren ellerprodusenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede haretter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger ikjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etterpunkt 9 og 10.

13. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamledepersonopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kanselgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre depersonopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføreforpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utleverttil andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen medkjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

14. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimeligtid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister iminnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt medForbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig  på www.forbrukertilsynet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan ogsåbrukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du erforbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.